PUZONET သို့ ရောက်လာကြသူအပေါင်းကိုယ်စိတ်နှဖြာကျန်းမာရွှင်လန်းရှိကြ ပါစေ၊ ဤBlogကလေးပြုလုပ်ခြင်းသည်စာပေဗဟုသုတများ တိုးစေရန်ရည်ရွယ်၍ ပြုလုပ်ထားခြင်း ဖြစ်ပါသည်။

The perfect time to celebrate the love of God and family and to create memories that will last forever. Jesus is God's perfect, indescribable gift. The amazing thing is that not only are we able to receive this gift, but we are able to share it with others and every other day of the year.

တစ်ဦးသိတာနောက်တစ်ဦးကို မျှပေးတာ မင်္ဂလာရှိ၏

SA╬AI-Z❤ -SANGPY ®

ခ်င္းျပည္နယ္၊ ဖလမ္းၿမိဳ႕ ၏(၁၂၂) ႏွစ္ျပည့္ ေခတ္အဆက္ဆက္ေျခလွမ္းမ်ား – အပိုင္း (၁)


ဖလမ္းျမိဳ႔ (၂၀၁၃) - Photo Credit- Zinyaw Mg Mg
ဖလမ္းျမိဳ႔ (၂၀၁၃) – Photo Credit- Zinyaw Mg Mg
သာယာလွပတဲ့ေတာင္တန္းေတြထက္က ကြ်န္ေတာ့္ေမြးရပ္ေျမဖလမ္းၿမိဳ႕ဟာ ဒီ ၂၀၁၄ မွာ ဆိုရင္ (၁၂၂)ႏွစ္ ျပည့္ေျမာက္ခဲ့ပါၿပီ။ လူ႔သက္တမ္းနဲ႔ႏိႈင္းမည္ဆိုရင္ အင္မတန္ အိုမင္းလွၿပီလို႔ ဆိုႏိုင္ေပမယ့္ ရာသီမေရြး တိမ္ျမဴရစ္သိုင္းေလ့ရွိတဲ့ ဖလမ္းၿမိဳ႕ေလးဟာ ခ်င္းျပည္နယ္ထဲက တျခားၿမိဳ႕ေတြရဲ႕အလယ္မွာ ဝင္႔ၾကြား စြာ ရပ္တည္ႏိုင္ခဲ့တဲ့ၿမိဳ႕လည္းျဖစ္ပါတယ္။


တစ္ခ်ိန္က ခ်င္းျပည္နယ္ၿမိဳ႕ေတာ္၊ ခ႐ိုင္ၿမိဳ႕လည္းျဖစ္ခဲ့ၿပီး၊ ႏုသစ္လွပတဲ့ ေတာင္ေပၚၿမိဳ႕ေလးဟာ သူ႔ကိုမွီခိုတဲ့ၿမိဳ႕သူ/သားေတြအတြက္ ဖူလံုျပည့္စံုတဲ့ စားဝတ္ေနေရး အတြက္ကို ေခတ္အဆက္ဆက္ ဖန္တီးေထာက္ပံ့ေပးႏိုင္ပါတယ္။ အရာရွိအရာခံ ဝန္ထမ္းမ်ား၊ စစ္ဗိုလ္ႀကီးမ်ားနဲ႕ ထူးခြ်န္ထက္ျမက္တဲ့ ႏိုင္ငံ့သားေကာင္းရတနာမ်ားစြာကိုလည္း ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးကေန ပညာရည္တိုက္ေကြ်း ပ်ိဳးေထာင္ခဲ့ပါတယ္။လံုပီးမွာရွိတဲ့ စိုက္ပ်ိဳးေရးေက်ာင္းကေနလည္း ေခတ္ပညာတတ္မ်ားစြာ ေမြးထုတ္ခဲ့ပါတယ္။ အိမ္ရာ ေဆာက္လုပ္ဖို႔အတြက္ လိုအပ္တဲ့အုတ္ခဲနဲ႔ထံုးမ်ားကိုလည္း လံုပီး၊ လံုရာန္းစတဲ့ ေနရာေတြကေန ေထာက္ပံံနိုင္ ေနဆဲျဖစ္ပါတယ္။ ခ်င္းျပည္နယ္အတြက္ ဂုဏ္ယူစရာတစ္ခုျဖစ္တဲ့ ထင္း႐ွဴးဆီထုတ္စက္႐ံုဟာလည္း စီဇာမြာလ္ရြာမွာရွိခဲ့ၿပီး အဲဒီစက္႐ံုကေန ထုတ္လုပ္တဲ့ထုတ္ကုန္ေတြဟာ တစ္ႏိုင္ငံလံုးကို က်ယ္ျပန္႔စြာအက်ိဳးျပဳႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရးအတြက္ ဖလမ္းၿမိဳ႕တင္မက ဟားခါး၊ ထန္တလန္နဲ႔ ေဝးလံေခါင္သီလွတဲ့ ခ်င္းျပည္နယ္ေျမာက္ပိုင္းကၿမိဳ႕ရြာပါမက်န္အားကိုးအားထားျပဳရတဲ့ ဗါရ္တံတားႀကီးဟာလည္း ဖလမ္းၿမိဳ႕နယ္ မွာရွိခဲ့ၿပီး ခ်င္းျပည္နယ္မွာ အေကာင္းဆံုးတံတားအျဖစ္ ယေန႔တိုင္ ရပ္တည္အသံုးျပဳရဆဲပါ။
ဗါရ္တံတားႀကီးျမင္ကြင္း - Photo Credit. Saap
ဗါရ္တံတားႀကီးျမင္ကြင္း – Photo Credit. Saap
ဗါရ္း (Var/Ngalsip) ေရအားလွ်ပ္စစ္ဟာလည္းယေန႔တိုင္ ဖလမ္းၿမိဳ႕နယ္ကို အက်ိဳးျပဳဆဲပါ။ ခ်င္းျပည္နယ္ေဒသထြက္အျဖစ္ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ဂုဏ္ယူရတဲ့ေျမအိုး (လဲန္သဲအိုး) ေတြကိုလည္း ဖလမ္းၿမိဳ႕နယ္မွာပဲ သြန္းလုပ္ေနဆဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဖလမ္းၿမိဳ႕ဟာ ခ်င္းလူမ်ိဳးအားလံုးအတြက္ ဂုဏ္ယူစရာေန႔ထူေန႔ျမတ္ျဖစ္တဲ့ “ခ်င္းအမ်ိဳးသားေန႔” ေမြးဖြားခဲ့တဲ့ေနရာေလးျဖစ္ပါတယ္ ဒုတိယကမၻာစစ္ႀကီးရဲ႕႐ိုက္ခတ္မႈဒဏ္ေတြနဲ႔ အခက္အခဲအမ်ိဳးမ်ိဳး ကို အံတုရင္ဆိုင္ရင္း မားမားမတ္မတ္ ရပ္တည္ႏိုင္ခဲ့တဲ့ၿမိဳ႕လည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ခ်င္းျပည္နယ္ၿမိဳ႕ေတာ္အျဖစ္ကေန ေရြ႕ေျပာင္းခံရၿပီး ဟားခါးဟာ ၁၉၆၄ ခုႏွစ္ကေန တိုင္းၿမိဳ႕ေတာ္ျဖစ္လာခဲ့တယ္။ အခက္ခဲမ်ိဳးစံုရင္ဆိုင္ေက်ာ္ျဖတ္ခဲ့ၿပီး ခိုင္မာစြာ ရပ္တည္ႏိုင္ခဲ့တဲ့ ဖလမ္းၿမိဳ႕ကို ၁၉၉၂ ခုႏွစ္မွာ ရာျပည့္ပြဲေတာ္ က်င္းပၿပီး ဂုဏ္ျပဳျခင္းခံခဲ့ရပါတယ္။ (၁၂၂) ႏွစ္တာ ကာလအတြင္း ဖလမ္းၿမိဳ႕ျဖတ္သန္းခဲ့တဲ့ခရီးကို သံုးသပ္ၾကည့္ရင္ ႏုပ်ိဳတဲ့ ဖလမ္းၿမိဳ႕ေလးဟာ ခိုင္မာတဲ့ အားမာန္အျပည့္နဲ႔ေခတ္မီတိုးတက္တဲ့ အနာဂါတ္ဆီတေရြ႕ေရြ႕ဦးတည္ခရီးဆက္ဆဲဆိုတာျမင္ေတြ႕ႏိုင္ပါ တယ္။

ဖလမ္းၿမိဳ႕သမိုင္း

၁၈၉၀ ခုႏွစ္၀န္းက်င္တြင္ ရိုက္ကူးထားေသာ ဖလမ္းရြာမ (ယခုတာရႊန္းရြာ)
၁၈၉၀ ခုႏွစ္၀န္းက်င္တြင္ ရိုက္ကူးထားေသာ ဖလမ္းရြာမ (ယခုတာရႊန္းရြာ)
ဖလမ္းၿမိဳ႕သမိုင္းကို ေလ့လာၾကည့္မယ္ဆိုရင္ တာရႊန္းမ်ိဳးႏြယ္စုသမိုင္းကေန အစျပဳရမွာပါ။ “ဖလမ္း” ဆိုတဲ့ နာမည္ဟာ တာရႊန္း မ်ိဳးႏြယ္စုကေန ဆင္းသက္လာတဲ့ နာမည္ တစ္ခုျဖစ္လို႔ပါပဲ။ နာမည္မူရင္းပိုင္ရွင္ ေတြလို႔ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ လႊန္ခဲ့တဲ့ ေအဒီ ၁၅၀၀ ခန္႔က “လိုင္လြန္” အရပ္မွာ ပထမဆံုးေရာက္ရွိလာၿပီး အေျခခ်ေနထိုင္ခဲ့ၾကတယ္လို႔ ယံုၾကည္ရတဲ့ သူေတြထဲက ဦးတြန္းခိုင္ (Pu Thuan Khai) ရဲ႕သား ဦးတာရႊန္း (Pu Tai Sun) ဟာ ေအဒီ(၁၅၀ဝ)ဝန္းက်င္မွာပဲ တာရႊန္း ဆိုတဲ့ရြာတစ္ရြာကို လိုင္လြန္ နဲ႔မနီးမေ၀းေနရာမွာ စတင္တည္ေထာင္ခဲ့တယ္။ အဲဒီေနရာကေတာ့ ယခုဖလမ္းၿမိဳ႕၊ က်င္မြာလ္ရပ္ကြက္မွာရွိတဲ့ ယကၠန္းေက်ာင္း ေအာက္ေျခ နားတစ္ဝိုက္မွာျဖစ္ပါတယ္။ ဦး တာရႊန္းတို႔ေခတ္ဟာ မ်ိဳးႏြယ္စုတိုက္ပြဲေတြမ်ားျပားလွၿပီး မၾကာခဏဆိုသလို စစ္ျဖစ္ပြားေလ့ရွိတယ္။ အဲဒီလိုစစ္ျဖစ္ပြားတဲ့အခ်ိန္မွာ တာရႊန္း ရြာသူ/ရြာသားေတြဟာ သူတို႔ရဲ႕ကေလးေတြကို တာရႊန္း ရြာနဲ႔ တစ္မိုင္ေလာက္ေဝးတဲ့ ယာတဲေတြထဲမွာ စစ္ပြဲၿပီးတဲ့အထိ ဝွက္ထားတတ္ၾကတယ္။ အဲဒီေနရာဟာ ေတာေတာင္ထူထပ္ၿပီး နက္ေစာက္တဲ့ ေခ်ာက္ကမ္းပါးေတြနဲ႔ ဝန္းရံထားတဲ့ ခ်ံဳေတာႀကီးျဖစ္တယ္။ အဲဒီေနရာ ကို ေအဒီ(၁၆၀ဝ)ဝန္းက်င္မွာ Pu Lian Tei ကရြာ စတည္ခဲ့ျပီး ထိုေနရာကို Fa-Hlam လို႔စၿပီးေခၚတြင္ခဲ့တယ္။ Fa ဆိုတာ သားသမီး မ်ား၊ Hlam  ဆိုတာက လံုၿခံဳေဘးကင္းရာအရပ္ (Secure Place) လို႔ အဓိပၸါယ္ရၿပီး သားသမီးေတြ ကို ေဘးကင္းလံုၿခံဳစြာ ဝွက္ထားႏိုင္ေသာအရပ္ (သို႔) ေဘးကင္းရာမွ ျပန္လည္ေခၚထုတ္ရေသာအရပ္ “Fahlam” လို႔ သတ္မွတ္ေခၚတြင္ၿပီး ေနထိုင္ခဲ့ၾကတယ္။ တာရႊန္းမ်ိဳးႏြယ္စုတို႔သည္ ဖလမ္း (Fahlam) ရြာတည္ျပီးကတည္းက ပတ္ဝန္းက်င္ရြာေတြနဲ႔ စုေပါင္းၿပီး စည္းစည္းလံုးလံုး ေနထိုင္ႏိုင္ေအာင္ စတင္ၾကိဳးစားၾကျပီး၊ ၁၉ ရာစုေႏွာင္းပိုင္း ျဗိတိသ်ွ တို႔ေရာက္ရွိ လာတဲ့အခ်ိန္ တြင္မူ ခ်င္းျပည္နယ္တစ္ခုလံုးမွာ အင္အားအႀကီးဆံုးရြာ/ မ်ိဳးႏြယ္စု အျဖစ္ ရပ္တည္ႏိုင္ခဲ့ၾကတယ္။
အဲဒီလို ရပ္တည္ႏိုင္ေအာင္ ပတ္ဝန္းက်င္ရြာေတြကို စည္း႐ံုးႏိုင္ခဲ့တဲ့ေခါင္းေဆာင္တခ်ိဳ႕ေတြကိုပဲ ကြ်န္ေတာ္တို႔သိခဲ့ရတယ္။ ဖလမ္းကို အဲဒီေခတ္က အေနာက္ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ အသံုးျပဳသည္႔ ဒီမိုကေရစီစနစ္သဖြယ္ လူထုဆႏၵအေလွ်ာက္ ေရြးေကာက္ခဲ့တဲ့ လူငါးဦးနဲ႔ပါဝင္ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ (ဖလမ္းေကာင္စီ) က အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ပါတယ္။ ဖလမ္းေကာင္စီမွာ သိရသေလာက္ ေခတ္အဆက္ဆက္ ပါဝင္တဲ့အဖြဲ႕ဝင္ တခ်ိဳ႕ေတြက ေအဒီ ၁၆၅၀-၁၇၀၀ ၀န္းက်င္တြင္ Pu Bawi Khal ဦးေဆာင္တဲ့ေကာင္စီ၊ ေအဒီ ၁၇၀၀-၁၇၅၀ အတြင္း Pu Hlan Kim, Pu lian Bik နဲ႔ Pu Sang Rol တို႔ဦးေဆာင္တဲ့ေကာင္စီ၊ ၁၇၅၀-၁၈၂၀ အတြင္း Pu Lian Nawn နဲ႔ Pu Hniar Vum တို႔ဦးေဆာင္တဲ့ေကာင္စီ၊ ၁၈၂၀ – ၁၈၅၆ အတြင္း Pu Kip Bik (ဗိုလ္ၾကြန္ဘိခ္၏ဖခင္ ) Pu Khar Lian, Pu Hoi Hlum တို႔ဦးေဆာင္တဲ့ေကာင္စီတို႔ျဖစ္ၾကၿပီး၊ ၁၈၅၆ ကေန ၁၈၉၂ အထိ နယ္ခ်ဲ႔ေတာ္လွန္ေရးေခါင္းေဆာင္ ဗိုလ္ၾကြန္ဘိခ္ (ဗိုလ္ဆြန္ပက္) ဦးေဆာင္တဲ့ ဖလမ္းေကာင္စီက ဦးစီးခဲ့ပါတယ္။ ဗိုလ္ၾကြန္ဘိခ္ရဲ႕လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္ေတြက Pu Mang Hlur, Pu Khar Lian, Pu Cong Khar, Pu Bawi Hmung တို႔ျဖစ္ခဲ့တယ္။ ဗိုလ္ၾကြန္ဘိခ္ လက္ထက္တြင္ ဖလမ္း၏ ၾသဇာအာဏာသည္လည္း ဟားခါးနယ္ Phau Va မွ မဏိပူရနယ္နမိတ္အထိ က်ယ္ျပန္႔ခဲ့ေၾကာင္း HNC Stevenson ရးသားတဲ့ “Economic of Central Chin Tribes” စာအုပ္မွာ ေတြ႔ျမင္ႏိုင္ပါတယ္။
ကေလး၊ ကေဘာ္  ခ်ိဳင့္ဝွမ္းေဒသကို ျဗိတိသ်ွ တို႔အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ေနာက္ပိုင္းမွာလည္း ျဗိတိသ်ွတို႔သည္ ဗိုလ္ၾကြန္ဘိခ္နဲ႔ အေရးကိစၥအမ်ိဳးမ်ိဳးအတြက္ ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးခဲ့ၾကတယ္။ ၁၈၈၇ မတ္လမွာ ျဗိတိသ်ွစစ္ဗိုလ္ Captain Raikes နဲ႔ ဖလမ္းေကာင္စီမွ ဗိုလ္ၾကြန္ဘိခ္ ေတြ႔ဆံုခဲ့ၾကျပီး၊ Captain Raikes က စီယင္းေတြ ေျမျပန္႔ေဒသကို သြားမတိုက္ဖို႔ ေဆာင္ရြက္ေပးရန္အၾကာင္းၾကားခဲ့သည္။ အဲဒီေနာက္ျပီး စီးယင္းေတြဟာ ေျမျပန္႔စီးနင္ျခင္းကို ရပ္ဆိုင္းခဲ့ၾကသည္။ ေနာက္ျပီး ၁၈၈၉ ဇန္န၀ါရီလ ၃ ရက္ေန႔မွာ ေနာက္တၾကိမ္ ထပ္ေတြ႔ခဲ့ၾကတဲ့အခါ ျဗိတိသ်ွေတြက ဗိုလ္ၾကြန္ဘိခ္ကို စီးယင္းေတြ ေျမျပန္႔ေဒသအား မစီးနင္ဖို႔ ဟန္႔တားနိုင္္တဲ့အေပၚမွာ ဂုဏ္ျပဳခ်ီးက်ဴးစကားဆိုခဲ့ၾကပါတယ္။ ေနာက္ျပီး ျဗိတိသ်ွ တို႔ခန္႔ထားေသာကေလးေစာ္ဘြားအား အသိအမွတ္ျပဳရန္၊ စီးယင္းနဲ႔အဖြဲ႔ ေျမျပန္႔ေဒသအား မတိုက္ဘို႔ တိုက္တြန္းရန္ အေၾကာင္းနဲ႔ ခ်င္းေတာင္နဲ႔ ျဗိတိသ်ွ တို႔အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ ခ်စ္တေကာင္း-ခ်င္းေတာင္-ဗမာျပည္ ကုန္သြယ္ေရးလမ္းေၾကာင္း အေၾကာင္းေတြကို ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကပါတယ္။ ဗိုလ္ၾကြန္ဘိခ္က စီးယင္းေတြ က်ေနာ့တို႔ဆီမွာ အခြန္ေပးေပမယ့္ ရပ္နားခိုင္းဖို႔ အခြင့္အာဏာက်ေတာ႔ ကႊ်န္ေတာ္တို႔ဆီမွာ မရွိပါဘူး။ ေနာက္ျပီး ကုန္သြယ္ေရး လမ္းေၾကာင္းအတြက္လည္း က်ေနာ္တဦးတည္း ဆံုးျဖတ္ႏုိင္ခြင့္ မရွိပါဘူး။ ဖလမ္းေကာင္စီမွာ ေဆြးေႏြးဖို႔လိုပါတယ္လို႔ ျပန္ေျဖခဲ့ပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္းတြင္ တာရႊန္းတို႔ဟာ ေျမျပန္႔တြင္ ျဗိတိသ်ွေတာ္လွန္ေရး လုပ္ေဆာင္ခဲ့တဲ့ ေရႊဂ်ိဳးျဖဴ ႏွင္႔ ေပါင္းအပါတို႔အား ႏိုင္ငံေရးခိုလွံု ခြင္႔ေပးထားခဲ့ၾကသည္။
၁၈၈၇ မတ္လ ျဗိတိသ်ွစစ္ဗိုလ္ Captain Raikes နဲ႔ ဖလမ္းေကာင္စီမွ ဗိုလ္ၾကြန္ဘိခ္ ေတြ႔ဆံုစဥ္
၁၈၈၇ မတ္လ ျဗိတိသ်ွစစ္ဗိုလ္ Captain Raikes နဲ႔ ဖလမ္းေကာင္စီမွ ဗိုလ္ၾကြန္ဘိခ္ ေတြ႔ဆံုစဥ္
ေရႊဂ်ိဳးျဖဴဦးေဆာင္တဲ့ ေတာ္လွန္ေရးတပ္ဖြဲ႕ကို လက္ခံခိုလံႈခြင့္ေပးတဲ့ တာရြန္းမ်ိဳးႏြယ္စုအေရး၊ ေျမျပန္႔တြင္ စီးယင္းမ်ိဳးႏြယ္စု အေပါင္းပါမ်ားက သြားေရာက္စီးနင္းမွုေရး တို႔ေၾကာင္႔ ျဗိတိသ်ွတို႔သည္ ဖလမ္းေကာင္စီအား ေရႊဂ်ိဳးျဖဴဦးေဆာင္တဲ့ ေတာ္လွန္ေရးတပ္ဖြဲ႕အား ျဗိတိသ်ွလက္ထဲသို႔ အပ္ႏွံရန္္၊ ေနာက္ျပီး စီးယင္းေကာင္စီထံသို႔ စီးယင္းသူရဲေကာင္း ခိုင္ကမ္းကိုလည္း အပ္ႏွံရန္ ရာဇသံ ေပးပို႔ခဲ့သည္။ ထိုရာဇသံ ကို ဖလမ္းေကာင္စီ ႏွင္႔ စီးယင္းေကာင္စီက လစ္လ်ဴရွဳထားခဲ့ၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင္႔ ျဗိတိသွ်တို႔သည္ ၁၈၈၈ခုႏွစ္၊ဒီဇင္ဘာ၃၀တြင္ခ်င္းေတာင္အား ေခ်မႈန္းရန္စစ္ခ်ီခဲ့ၾကေတာ့သည္။ျဗိတိသ်ွတို႔ ခ်ီတက္လာတဲ့အခ်ိန္မွာ ဗိုလ္ၾကြန္ဘိခ္ ဟာ ဖလမ္းမ်ိဳးႏြယ္စုအားလံုးကို စု႐ံုးၿပီး ျဗိတိသ်ွတို႔အား ျပန္လည္တိုက္ခိုက္ခဲ့တယ္။ ျဗိတိသ်ွတို႔က “ကြ်န္ေတာ္တို႔တေတြ စီးယင္း စစ္ေျမျပင္မွာ တိုက္ပြဲဝင္ေနစဥ္ ခ်င္း (တာရႊန္း) တို႔သည္ ေျမျပန္႔သို႕ ဆင္းလာကာ ရွမ္းရြာမ်ားႏွင့္ ကြ်န္ေတာ္တို႔ (ျဗိတိသွ်) တို႔၏ စခန္းမ်ားလာေရာက္ တိုက္ခိုက္ပံုကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ သူတို႔ေတြရဲ႕ေျပာင္ေျမာက္လွတဲ့ စစ္စြမ္းရည္ဟာကို ျပသခဲ့ၾကတယ္လို႕(Carey & Tuck 1896, Pg 27)မွာ ဖလမ္းတပ္ေပါင္းစုရဲ႕ စစ္စြမ္းရည္ကို ေဖာ္ျပထားတာေတြ႕ရတယ္။
၁၈၉၂ မတ္လ၊  ဖလမ္းရြာမ (ယခုတာရႊန္းရြာ) တြင္ ျဗိတိသ်ွစစ္တပ္မ်ား၀င္ ေရာက္လာစဥ္
၁၈၉၂ မတ္လ၊ ဖလမ္းရြာမ (ယခုတာရႊန္းရြာ) တြင္ ျဗိတိသ်ွစစ္တပ္မ်ား၀င္ ေရာက္လာစဥ္
၁၈၉၀ခုႏွစ္ မတ္လတြင္ စစ္တေကာင္းအေျခစိုက္ ျဗိတိသ်ွစစ္ေၾကာင္းနဲ႔၊ ပခုကၠဴဘက္က ေတာင္ပိုင္း စစ္ေၾကာင္းတို႔ဟာ ပူးေပါင္းၾကၿပီး ဟားခါးမွ ဖလမ္းဘက္သို႔ခ်ီတက္ၾကရာ ဖလမ္းရြာမအနီးရွိ Ngalzawl အရပ္မွာတပ္စြဲခဲ့ၾကတယ္။ ေနာက္ၿပီး Fort White ဘက္ကေနခ်ီတက္လာတဲ့ ေျမာက္ပိုင္းစစ္ေၾကာင္းဟာလည္း Parte ရြာမွာ တပ္စြဲခဲ့ၾကတယ္။ ထိုျဗိတိသ်ွစစ္ေၾကာင္းကို တိုက္ခိုက္ဖို႔ရန္အတြက္ ဗိုလ္ၾကြန္ဘိခ္ ဖလမ္းရြာမမွာ စစ္သားအင္အား (၃၀၀၀) ေက်ာ္စုရံုးခဲ့ၾကျပီး ထိုသူတို႔သည္ တိုက္မိန္႔အား ေစာင္ဆိုင္းေနၾကသည္။ ထိုစစ္သားအင္အားမ်ားတြင္ အင္အားၾကီး မ်ိဳးႏြယ္စုမ်ား ျဖစ္ၾကေသာ Zahau, Hualngo, Sizang, Tawyan, Minledaung, Khuangli and Sokte တု႔ိလည္းပါ၀င္ၾကသည္။ အခိုင္မာတပ္စြဲထားတဲ့ ျဗိတိသ်ွ စစ္ေၾကာင္းသံုးေၾကာင္းကို သံုးသပ္တဲ့အခါ လူအင္အားနဲ႔ လက္နက္အင္အား မမွ်တဲ့အျပင္ ႏွစ္ဘက္ညႇပ္တိုက္ခိုက္ လာမယ့္ စစ္အင္အားကို ခုခံတိုက္ခိုက္ဖို႔ မလြယ္ကူေၾကာင္း ဆင္ျခင္မိတဲ့ ဖလမ္းေကာင္စီဟာ လက္နက္ခ်ခဲ့ၿပီး စာခ်ဳပ္မွာပါတဲ့အတိုင္း ႏွစ္စဥ္သတ္မွတ္တဲ့ အခြန္ဘ႑ာဆက္သဖို႔ သေဘာတူခဲ့ရတယ္။ ဗိုလ္ၾကြန္ဘိခ္ ဦးေဆာင္ေသာ ဖလမ္းရြာမသည္ လက္နက္ ခ်ခဲ့ေပမယ့္ အညံ့မခံခဲ့ပဲ ေျပာက္က်ားစနစ္သံုးၿပီး အခြင္႔ေရးၾကံဳတိုင္း ခ်ံဳခိုတိုက္ခိုက္ခဲ့ၾကသည္။ တစ္ျခားမ်ိဳးႏြယ္စုေတြကိုလည္း တိတ္တဆိတ္စည္း႐ံုးျပီး  ခ်ံဳခိုတိုက္ခိုက္ရန္ အားေပးခဲ့သည္။ ဒါေၾကာင့္ ျဗိတိသ်ွ စစ္တပ္ဟာ ဖလမ္းရြာမကို ၁၈၉၂ မတ္လ ၁၃ ရက္မွာ သိမ္းပိုက္ခဲ့တယ္။ ၁၈၉၂ မတ္ လ(၁၃) ရက္ဟာ ဖလမ္းရြာမမွာ ျဗိတိသ်ွ စစ္သားေတြ စတင္ဝင္ေရာက္လာတဲ့ေန႔ပါပဲ။ ျဗိတိသ်ွ အရရွိေတြဟာ ဖလမ္းရြာမမွာ စခန္းခ်တပ္စြဲဖို႔ရည္ရြယ္ခဲ့ေပမယ့္ ဗိုလ္ၾကြန္ဘိခ္ က ကန္႔ကြက္ျငင္းဆိုခဲ့တဲ့အတြက္ ျဗိတိသ်ွတို႔သည္ လက္ေလ်ာ့ၿပီး ေနရာသစ္ရွာေဖြခဲ့ၾကတယ္။ အဲဒီစခန္းခ်အေျခစိုက္မယ့္ ေနရာသစ္အတြက္ ျဗိတိသ်ွ တို႔ဟာ လုပ္သားအင္အား (၂၀ဝ၀ဝ) ေက်ာ္ကိုအသံုးခ်ၿပီး (၁၈၉၂) ခုႏွစ္၊ မတ္လ အတြင္းမွာဘဲ ယခုလက္ရွိ ဖလမ္းျမိဳ႔ တည္ေနရာ မွာပဲစတင္တည္ေဆာက္ခဲ့ၾကတယ္။
ဗိုလ္ၾကြန္ဘိခ္ ႏွင္း ဖလမ္းမ်ိဳးႏြယ္စု ေခါင္းေဆာင္မ်ား
ဗိုလ္ၾကြန္ဘိခ္ ႏွင္း ဖလမ္းမ်ိဳးႏြယ္စု ေခါင္းေဆာင္မ်ား
စခန္းသစ္တည္ေဆာက္ရာမွာ လိုအပ္တဲ့သစ္၊ ဝါး ေတြကို ရွာေဖြစုေဆာင္းၾကၿပီး အဲဒီအတြက္ ဦးတာရြန္းတည္ခဲ့တဲ့ တာစြန္းရြာကို ဖ်က္ဆီးခဲ့ၾကတယ္။ ၁၈၉၂ခုႏွစ္မွာ တာရြန္းရြာဟာ အိမ္ေျခ ၂၀ ခန္႔နဲ႔ Fahlam၊ ဖလွမ္းရြာမ ဟာ အိမ္ေျခ ၅၀ဝ ခန္႔ရွိခဲ့တယ္။ ျဗိတိသ်ွတို႔သည္ သူတို႔၏စခန္းတြက္ အသစ္ တည္ေဆာက္တဲ့ေနရာကို တာရႊန္းေတြရဲ႕ရြာမအမည္ Fahlam လို႔ေခၚတြင္ၾကၿပီး၊ တာစြန္းရြာမျဖစ္တဲ့ Fahlam ကိုေတာ့ သူတို႔ရဲ႔ မ်ိဳးႏြယ္စုအမည္ တာရႊန္း လို႔ေျပာင္းလဲေခၚတြင္ ေစခဲ့တဲ့ေနာက္ ယေန႔တိုင္ တာရႊန္းရြာလို႔ အမည္တြင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ျဗိတိသ်ွတို႔ စခန္းသစ္တည္ေဆာက္ၿပီး Fahlam လို႔ေခၚတြင္တဲ့ေနရာမွာ ၁၈၉၂ ဇြန္လ ကစၿပီး ျဗိတိသ်ွအရာရွိ ႏွင္႔ စစ္တပ္တို႔ စတင္ေနထိုင္အေျခခ်ခဲ့ၾကတယ္။ ျဗိတိသ်ွ တို႔က အဂၤလိပ္လို Fahlam ကို Falam လို႔ ေရးသားရာကေန ယေန႔ ဖလမ္း (Falam) အျဖစ္ အမည္တြင္ခဲ႕ၿခင္းပါတယ္။4. Conbik and Chin Chiefs from Taw Tawi Falam4. Conbik and Chin Chiefs from Taw Tawi Falam ဖလမ္းဟာနာမည္အရဆိုရင္ ေအဒီ ၁၆၀၀ ေလာက္ကတည္းက စတင္တည္ရွိျပီျဖစ္ေသာ္လည္း၊ ယခုလက္ရွိ ဖလမ္းျမိဳ႔ဟာဆိုရင္ ျဗိတိသ်ွစခန္း အေနနဲ႔စတင္ျပီး ၁၈၉၂ တြင္စတင္ရွိျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ထို႔ေၾကာင္း ဖလမ္းျမိဳ႔၏ ႏွစ္ (၁၀၀) ျပည္႔ပြဲေတာ္ကို ၁၉၉၂ ေမလတြင္ စည္ကားသိုက္ျမိဳက္စြာ က်င္းပခဲ့ၾကတယ္။ ဒီႏွစ္ ၂၀၁၄ မွာဆိုရင္ သက္တမ္း ၁၂၂ ႏွစ္ရွိျပီျဖစ္သည္။
ဖလမ္းျမိဳ႔ ႏွစ္တစ္ရာျပည္႔ပြဲေတာ္ က်င္းပေနစဥ္. Photo Credit- Aung Aung Min
ဖလမ္းျမိဳ႔ ႏွစ္တစ္ရာျပည္႔ပြဲေတာ္ က်င္းပေနစဥ္. Photo Credit- Aung Aung Min

ဖလမ္း(သို႔) ကြဲျပားေသာအမည္ အေခၚအေဝၚမ်ား

မ်ိဳးႏြယ္စုေပါင္းစံု စုေပါင္းေနထိုင္ၾကတဲ့ ဖလမ္းၿမိဳ႕ဟာ ကြဲျပားတဲ့အေခၚအေဝၚအမည္ေတြနဲ႔ အမ်ိဳးမ်ိဳး ေခၚတြင္ခဲ့ၾကတယ္။ ဖလမ္းၿမိဳ႕အေရွ႕ျခမ္းမွာေနထိုင္ၾကတဲ့ တာစြန္း (Taisun)၊ ခြာလ္ဆင္းမ္ (Khualsim)၊ ဇာညက္ (Zangeit) နဲ႔ ေငါန္ (Ngawn) မ်ိဳးႏြယ္စုေတြက ဖလမ္းၿမိဳ႕ကို Kip Bik (သို႔) ဗလိုင္ (Balai) လို႔ ေခၚေဝၚၾကတယ္။ Kip Bik ဟာ တာရြန္းမ်ိဳးႏြယ္တစ္ဦးျဖစ္ၿပီး ဖလမ္းၿမိဳ႕တည္ရွိတဲ့ေနရာမွာ ယခင္ကပိန္းဥမ်ားစြာစိုက္ပ်ိဳးခဲ့သူျဖစ္တယ္။ သူ႕ရဲ႕နာမည္ကို အစြဲျပဳေခၚတြင္ၿပီ္း ကိပ္ဘိခ္ (သို႔) ပိန္းဥမ်ားစိုက္ပ်ိဳးတူးဆြရာအရပ္ ဗလိုင္လို႔ ေခၚခဲ့ၾကတယ္။ လိုင္ဇိုးမ်ိဳးႏြယ္စုေတြကလည္း လူမ်ိဳးေပါင္းစံုစုေဝးေနထိုင္ၾကရာအရပ္ Tlanglo သို႔ Tlanghmun လို႔ ေခၚၾကၿပီး Zahau, Sim နဲ႔ Hualngo မ်ိဳးႏြယ္ေတြကလည္း Farthawk (ဖါရ္ေထာက္) လို႔ေခၚေဝၚခဲ့ၾကသည္။ ကုလား (Kalar) သို႔ Vai လို႔ေခၚတြင္သူေတြလည္းရွိခဲ့ပါတယ္။

ဘိုးေဘးမ်ားေခတ္မွသည္ ျဗိတိသ်ွအစိုးရေခတ္သို႔

လိုင္လြန္ - Photo by Salai Van Cung Lian
လိုင္လြန္ – Photo by Salai Van Cung Lian
“ခ်င္း” လို႔ မိမိကိုယ္ကို သတ္မွတ္ခဲ့ၾကတဲ့ Phurh Hlum, Pu Thuan Khai ႏွင္႔ Pu Hlawn Ceu တို႔ဟာ လိုင္လြန္အရပ္မွာ ပထမဆံုးေရာက္ရွိလာၾကၿပီး အေျခစိုက္ေနထိုင္ခဲ့ၾကတယ္။ ႏွစ္ေတြၾကာလာ တဲ့အခါ လိုင္လြန္ကေန ကိုယ့္မ်ိဳးႏြယ္စုနဲ႔ကိုယ္ ခြဲထြက္ခဲ့ၾကၿပီး ရြာငယ္ေတြတည္ခဲ့ၾကတယ္။ ခြဲထြက္ခဲ့ၾကတဲ့ မ်ိဳးႏြယ္စုေတြၾကားမွာ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈ၊ စည္းလံုးညီညြတ္မႈမရွိဘဲ ၾသဇာလႊမ္းမိုးအသာစီးရရန္ ၾကိဳးပမ္းရာတြင္ တိုက္ခိုက္မွဳမ်ားမၾကာခဏ ျဖစ္ပြားေလ့ရွိတယ္။  တာရြန္းမ်ိဳးႏြယ္စုအတြင္းမွာ လူထုဆႏၵအေလွ်ာက္ ေရြးေကာက္ပြဲအုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ ဟာ ေအဒီ ၁၇၀၀-၁၈၀၀ ၀န္းက်င္မွစျပီး ရွိခဲ့ေပမယ့္ က်န္တဲ့ၿမိဳ႕နယ္ေတြမွာ ေတာ့ သားစဥ္ေျမးဆက္ ဆင့္ခံအုပ္ခ်ဳပ္တဲ့စနစ္ကိုပဲ က်င့္သံုးခဲ့ၾကတယ္။ ၁၉ ရာစုမတိုင္မီတြင္မူ ေပါင္းစီးညီညြတ္ေသာ ႏိုင္ငံေရးစနစ္ မရွိခဲ့ေသာ္လည္း ခိုင္ျမဲေတာင္႔တင္းေသာ လူမွဳအသင္းကိုကား တည္ေဆာက္ခဲ့ျပီးျဖစ္သည္။ ဗိုလ္ၾကြန္ဘိခ္ ဦးေဆာင္တဲ့ တာရႊန္းေကာင္စီ လက္ထက္မွာ ဖလမ္း ရဲ႕ အာဏာစက္ဟာ အထြက္အထိပ္သို႔ ေရာက္ရွိခဲ့ခ်ိန္ျဖစ္သည္။ သူတို၏အာဏာဟာ ႀကီးမားက်ယ္ျပန္႔ခဲ့တယ္ဆိုေပမယ့္ နယ္အလိုက္အုပ္ခ်ဳပ္မႈေတြနဲ႔ မ်ိဳးႏြယ္စုအေရးေတြ မွာ ပါဝင္စြက္ဖက္ခဲ့ျခင္းမရွိပါဘူး။ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္မႈစနစ္ကိုသာ လြတ္လပ္စြာ က်င့္သံုးခဲ့ၾကတယ္။ မ်ိဳးႏြယ္စု အေရးကိုမူ ဖလမ္းေကာင္စီက ဖလမ္းရြာရွိ ရပ္မိရပ္ဖမ်ားႏွင္႔ ညွိႏိွုုင္းျပီး၊ အေရးၾကီးေသာ ကိစၥမ်ားအတြက္တြင္မူ (ဥပမာ-စစ္ေရး) ပို၍က်ယ္ျပန္႔ေသာ မ်ိဳးႏြယ္စု (ဥပမာ-Zahau, Hualngo) တို႔ႏွင္႔ တိုင္ပင္ေလ႔ရွိုသည္။ ဖလမ္းေကာင္စီ (တာရႊန္း) သည္ ခ်င္းလူမ်ိဳးမ်ားအားလံုးအေပၚတြင္ ၾသဇာသက္ေရာက္မွုမရွိေသာ္လည္း အင္အားအေတာင္႔တင္းဆံုးေသာ မ်ိဳးႏြယ္စုအျဖစ္ ေပၚထြန္းခဲ့ျပီး အျခားမ်ိဳးႏြယ္စုမ်ားမွ ေနာင္ေတာ္ၾကီးေနရာတြင္ ထားခဲ့ၾကသည္။ အခြန္ ဘ႑ာကိုေတာ့ ဖလမ္းရြာမ မွာပဲ ေပးေဆာင္ဆက္သခဲ့ၾကပါတယ္။ ဖလမ္းရြာမဟာ စီးယင္းနဲ႔ တီးတိန္ၿမိဳ႕နယ္ေတြ အတြက္လည္း အတိုင္ပင္ခံျဖစ္ခဲ့တယ္။ ပုန္ကန္ထၾကြမႈေတြကို ဖလမ္းကဦးေဆာင္ကာ ေျဖရွင္းေလ႔ရွိတယ္။
ေတာင္ယာလုပ္ငန္းကိုသာ အဓိကလုပ္ကိုင္ခဲ့ၾကတဲ့ ခ်င္းလူမ်ိဳးေတြအတြက္ ေတာင္ယာထြက္ ေကာက္ပဲသီးႏွံေတြနဲ႔ ဟင္းသီးဟင္းရြက္ကို စားသံုးခဲ့ၾကၿပီး ငါးမွ်ားျခင္း၊ အမဲလိုက္ျခင္းကေနရရွိတဲ့ အသား ငါးေတြကို စားသံုးခဲ့ၾကတယ္။ လူေနအိမ္ေဆာက္ဖို႔နဲ႔ အျခားလိုအပ္တဲ့သစ္ဝါးေတြကို ေတာထဲကေန ခုတ္ယူၿပီး အသံုးျပဳခဲ့တယ္။ အဝတ္အထည္အတြက္ဆိုရင္လည္း ကိုယ္တိုင္စိုက္ပ်ိဳးတဲ့ ဝါဂြမ္းေတြကို ခ်ည္ငင္ၿပီး ယက္လုပ္ဆင္ျမန္းခဲ့ၾကတယ္။ တာရႊန္းနဲ႔ လဲင္သဲရြာေတြမွာ အိုးလုပ္ငန္းလုပ္ကိုင္ၾကၿပီး ခိုင္ခန္႔အသံုးဝင္လွတဲ့ ေျမအိုးေတြသြန္းလုပ္ခဲ့တယ္။ တာရႊန္းတို႔သည္ ေျမျပန္႔ရွိ ကေလးေစာ္ဘြားမ်ားႏွင္ ကုန္သြယ္ေရးလုပ္ငန္မ်ား ျပဳပ္လုပ္ခဲ့ၾကျပီး ဆား၊ သံ ႏွင္႔ လက္၀တ္ရတနာမ်ား အား ေတာင္ေပၚထြက္ ပ်ားဖေယာင္း၊ တိရစာန္ဦးခ်ိဳ၊ ဖ်ာ စသည္တို႔ျဖင္႔ ကုန္သြယ္ခဲ့ၾကသည္။ ထို ဆား၊ သံ၊ လက္နက္ ႏွင္႔ လက္၀တ္ရတနာမ်ား အား ခ်င္းေတာင္တစ္ေလ်ာက္သို႔ ထပ္ဆင္႔ ေရာင္း၀ယ္ခဲ့ၾကသည္။ ဆားမွာမူ Tlauhmun ရြာတြင္လည္း ခ်က္လုပ္ခဲ့ပါတယ္။
ျဗိတိသ်ွ အစိုးရအုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ေခတ္မတိုင္ခင္ထိ ေရာင္းဝယ္ေဖာက္ကားရာမွာ ေငြသားမသံုးပဲ ပစၥည္းခ်င္း ဖလွယ္တဲ့စနစ္ကိုပဲ က်င့္သံုးၾကတယ္။ (ဥပမာ- Lente ကေန Zahau နယ္ဘက္အိုးေရာင္းတဲ့ လူတစ္ေယာက္က ေျပာင္းဖူး(သို႔)ႀကိဳက္ရာေကာက္ပဲသီးႏွံေတြနဲ႔ သူေရာင္းတဲ့အိုးေတြကိုလဲႏိုင္တယ္။ ေရာင္းတဲ့ အိုးအႀကီး အေသးေပၚမူတည္ၿပီး ေကာက္ပဲသီးႏွံေတြကို ခ်ိန္တြယ္လဲလွယ္ရပါတယ္။) ဖလမ္းၿမိဳ႕ထဲမွာေတာ့ ေငြသားအသံုးျပဳတဲ့စနစ္ေတြ ရွိခဲ့ေပမယ့္ေျမျပန္႔နဲ႔ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္တဲ့အခါမွာပဲ အသံုးျပဳခဲ့ၾကတယ္။ အခ်ိန္ အတြယ္ေတြကို “Seu, Sen, Khing” စတဲ့ အသံုးႏႈန္းေတြနဲ႔ တြက္ခ်က္ျပီး ေရာင္း၀ယ္ခဲ့ၾကသည္။ ကိုယ္တိုင္သြင္းလုပ္တီထြင္ၾကတဲ့ ေၾကးစည္နဲ႔ဗံုေတြကို တီးၿပီး ဂီတအႏုပညာကို ဖန္တီးခဲ့ၾကတယ္။ ႐ိုးရာေတးသီခ်င္းေတြနဲ႔ ကဗ်ာေတြကို စပ္ဆိုၿပီး ကခုန္ေပ်ာ္ျမဴးခဲ့ၾကတယ္။ ေတာေစာင့္နတ္၊ ေတာင္ေစာင့္နတ္ ေတြကိုပဲ ယံုၾကည္ကိုးကြယ္ၾကတဲ့အေလွ်ာက္ အခါႀကီးရက္ႀကီးေတြမွာ နတ္ပူေဇာ္ပသတဲ့ ဓေလ့ေတြလည္း ရွိခဲ့တယ္။ အဲဒီေခတ္မွာ လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ခ်မ္းသာၾကြယ္ဝမႈကို သူေပးကမ္းလွဴဒါန္းႏိုင္တဲ့ အတိုင္းအတာကို ၾကည့္ၿပီး သတ္မွတ္ေလ့ရွိတယ္။ အလွဴဒါနျပဳတဲ့ပြဲေတြကိုခ်င္းလို “Con Lam” ကခုန္ပြဲ လို႔ေခၚၾကၿပီး အဲဒီ “Con Lam” ပြဲေတြမွာ”Khuang Cawi” ပြဲဟာ အျမင့္ျမတ္ဆံုးနဲ႔ အႀကီးက်ယ္ဆံုးပြဲျဖစ္ခဲ့တယ္။ ေတာ္႐ံုခ်မ္းသာမႈ ေလာက္နဲ႔ မျဖစ္ေျမာက္ႏိုင္တဲ့ Khuang Cawi ပြဲ ျပဳလုပ္ႏိုင္တဲ့သူေတြဆိုရင္ ျမင့္ျမတ္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးအျဖစ္ အေရးေပး၊ ေလးစားျခင္းခံရတဲ့အျပင္ အဖြဲ႕အစည္းေတြမွာလည္း ေခါင္းေဆာင္အဆင့္အထိ တင္ေျမႇာက္ျခင္း ခံရတဲ့သူေတြျဖစ္ခဲ့တယ္။

ျဗိတိသ်ွ အစိုးရေခတ္

ျဗိတိသ်ွအစိုးရလက္ထက္မွာေတာ့ မ်ိဳးႏြယ္စုတိုက္ပြဲေတြခ်ဳပ္ၿငိမ္းခဲ့ၿပီး ဖလမ္းၿမိဳ႕သစ္မွာ ရြာဘက္မွ စတင္ေရႊ႔ေျပာင္းလာၾကသည္။ ျဗိတိသ်ွ အစိုးရက ခ်င္းေတာင္ကို (Chin Hill Regulation Acts 1896) ဥပေဒႏွင္႔အညီ အုပ္ခ်ဳပ္ ခဲ့ၿပီး ခ်င္းျပည္နယ္ေတာင္းပိုင္းတစ္ခုလံုးကိုလည္း ဖလမ္းျမိဳ႔မွ အုပ္ခ်ဳပ္ ခဲ့တယ္။ ဖလမ္းမွာ စတင္အေျခစိုက္ေနထိုင္ၾကတဲ့ခ်ိန္မွာ ျဗိတိသ်ွ လက္ေအာက္ခံ ဝန္ထမ္းေတြနဲ႔ စစ္သားေတြသာေနထိုင္ခဲ့ၾကတယ္။ ကားလမ္း၊ စာသင္ေက်ာင္း၊ ေဘာလံုးကြင္းစတဲ့ ၿမိဳ႕အဂၤါရပ္နဲ႔ညီညြတ္တဲ့ လိုအပ္ခ်က္ေတြကိုလည္း အေကာင္ အထည္ေဖာ္ေဆာက္လုပ္ခဲ့တယ္။ အစိုးရဝန္ထမ္းအျဖစ္ တနယ္တစ္ေက်းကေျပာင္းေရႊ႕လာတဲ့သေတြလည္း မ်ားစြာရွိခဲ့တယ္။ နီေပါ၊ အိႏိၵယႏိုင္ငံနဲ႔ ဖလမ္းၿမိဳ႕ပတ္ဝန္းက်င္ေက်းလက္ကေန ေျပာင္းေရြ႕လာတဲ့သူေတြလည္းရွိလာခဲ့တယ္။ ဖလမ္းမွာ ေျပာင္းေရြ႕ေနထိုင္လာၾကတဲ့သူေတြမ်ားလာသည္ႏွင့္အမွ် အေဆာက္အဦး၊ အိမ္ရာေတြနဲ႔အစား အေသာက္ေတြမ်ားစြာလိုအပ္ခဲ့တယ္။ လက္သမားမရွိတဲ့ခ်င္းေတာင္မွာ အေဆာက္အအံုေတြေဆာက္လုပ္ဖို႔ ေျမျပန္႔ဘက္ကေန တ႐ုတ္လက္သမားဆရာေတြမ်ားစြာေရာက္ရွိလာၾကၿပီး ယခုျမိဳ.ေဟာင္း (Dawr Hlun) ရပ္ကြက္မွာ အေျခစိုက္ေနထိုင္ခဲ့ၾကတယ္။ ထိုအခ်ိန္က တည္ေထာင္ထားတဲ႔ တ႐ုတ္စာသင္ေက်ာင္း ကိုလည္း ဖလမ္းမွာယေန႔တိုင္ေတြ႔ၿမင္ႏိုင္ပါတယ္။ ဖလမ္းၿမိဳ႕က တရုတ္ကၿပားမိသားစုေတြဟာ အမ်ားစုကေတာ့ တ႐ုတ္လက္သမားဆရာ ေတြကေန ဆင္းသက္သူေတြျဖစ္ပါတယ္။
ဖလမ္းျမိဳ႔ Dawrhlun ရပ္ကြက္ရွိ တရုတ္ဘံုေက်ာင္း. Photo Credit. Naing Naing FLM
ဖလမ္းျမိဳ႔ Dawrhlun ရပ္ကြက္ရွိ တရုတ္ဘံုေက်ာင္း. Photo Credit. Naing Naing FLM
ဖလမ္းျမိဳ႔ Dawrhlun ရပ္ကြက္ရွိ တရုတ္ဘံုေက်ာင္း. Photo Credit. Naing Naing FLM
ဖလမ္းျမိဳ႔ Dawrhlun ရပ္ကြက္ရွိ တရုတ္ဘံုေက်ာင္း. Photo Credit. Naing Naing FLM
အစားအေသာက္အတြက္ လိုအပ္တဲ့စိုက္ပ်ိဳးေရး၊ ေမြးျမဴေရးလုပ္ငန္းေတြလုပ္ကိုင္ဖို႔ ျဗိတိသ်ွ ေတြေခၚေဆာင္လာတဲ့ နီေပါႏိုင္ငံဘက္ကလူေတြလည္း ေရာက္လာၾကတယ္။ ဥပမာ-ဖလမ္းၿမိဳ႕နယ္ထဲက လံုရမ္း(Lungrang)ရြာ စတည္ခဲ့တဲ့ Pu Bijulethapa (Aasa Pu) ဆိုရင္လည္း လတ္ဆတ္ တဲ့ ဟင္းသီးဟင္းရြက္နဲ႔ ႏြားႏို႔ေတြစားသံုးႏိုင္ဖို႔ နီေပါႏိုင္ငံကေန ၁၈၈၅ ခုႏွစ္မွာ အဂၤလိပ္ တို႔ေခၚေဆာင္လာ တဲ့သူျဖစ္တယ္။ သူနဲ႔အတူ ေရာက္ရွိလာၾကတဲ့ နီေပါႏိုင္ငံသားေတြဟာ လံုပီး၊ တလန္ေရာ္န္၊ တားလ္စတဲ့ ရြာတစ္ဝိုက္မွာ ေနထိုင္ၾကၿပီး စိုက္ပ်ိဳးေရးနဲ႔ ေမြးျမဴေရးလုပ္ငန္းေတြလုပ္ကိုင္ခဲ့ၾကတယ္။ အဂၤလိပ္တို႔ ထြက္ခြါ သြားတဲ့ေနာက္ပိုင္းမွာလည္း မိမိေနရပ္ကို မျပန္ေတာ့ဘဲ Pu Biju Lethapa ဟာဆက္ၿပီးေနထိုင္ခဲ့တယ္။ ေရေျမေကာင္းရာေရြးခ်ယ္ၿပီး ယခုလံုရမ္း(Lungrang) ရြာကိုတည္ခဲ့တယ္။ စိုက္ပ်ိဳးေရးနဲ႔ေမြးျမဴေရးလုပ္ငန္း ေတြလုပ္ကိုင္ၾကၿပီး ယေန႔တိုင္စားဝတ္ေနေရးအတြက္ ဖလမ္းၿမိဳ႕ကိုပံ့ပိုးေပးတဲ့ရြာေတြအျဖစ္ ရပ္တည္ဆဲျဖစ္ပါတယ္။ နီေပါႏိုင္ငံဘက္ကေန ေျပာင္းေရြ႕လာၾကသူေတြနဲ႔ စစ္မႈထမ္းတဲ့စစ္သားေတြဟာ အခ်ိဳ႕ေနရာထိုင္ခင္း အဆင္မေျပမႈေတြေၾကာင့္ ေနရပ္ျပန္သြားၾကတဲ့သူေတြလည္း ရွိခဲ့တယ္။ နီေပါႏိုင္ငံဘက္ကယူေဆာင္လာတဲ့ လက္ေဆာင္မြန္အျဖစ္ နံနံ၊ ေဂါရ္ခါးသီး၊ Caleri၊ ၾကက္သြန္ၿမိတ္နဲ႔ ပူစီနံစတဲ့ ဟင္းသီးဟင္းရြက္ေတြနဲ႔ ဟင္းခတ္အေမႊးအႀကိဳင္ပင္ေတြကို ရရွိစားသံုးခဲ့ရပါတယ္။ ေဂၚရခါးသီးပင္ဆိုရင္ ဖလမ္းၿမိဳ႕မွာရွိတဲ့ အိမ္တိုင္းနီးပါး စိုက္ပ်ိဳးခဲ့ၾကတယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို႔အိမ္မွာဆိုရင္လည္း ေၾကာ္တလွည့္၊ ျပဳတ္တလွည့္နဲ႔ မနက္၊ည အေျပာင္းအလဲမရွိ စားသံုးခဲ့ရတာေၾကာင့္ ေဂၚရခါးသီးဟင္းကို မုန္းခဲ့တယ္။ ဒါေပမယ့္ ကြ်န္ေတာ္ေရေျမျခား ေရာက္ရွိတဲ့အခ်ိန္မွာေတာ့ ကြ်န္ေတာ္အေတာင့္တဆံုးဟင္းျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ခ်င္းေတာင္မွာ သာသနာျပဳေရာက္လာတဲ့ Laura Carson ကလည္း အေရာင္ အေသြးစံုလင္လွတဲ့ ပန္းပင္မ်ိဳးေစ့မ်ားစြာကိုလည္း USA ကေန ယူေဆာင္လာခဲ့တယ္။ ခ်င္းေတာင္ကို အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့တဲ့ အဂၤလိပ္ေတြကလည္း သူတို႔ႏိုင္ငံက ယူကလစ္ပင္ေတြကို မွာယူၿပီးစိုက္ပ်ိဳးေပးခဲ့တယ္။ ကြ်န္ေတာ္ မွတ္မိတဲ့အထိ အဲဒီယူကလစ္ပင္ေတြကိုေတြ႕ျမင္ႏိုင္ခဲ့တယ္။
အပိုင္း (၂) ဆက္ဖတ္ရန္
http://www.chinworld.info/?p=2561
ျဗိတိသ်ွစစ္တပ္ Ngalzawl တြင္တပ္စြဲထားစဥ္ (၁၈၉၀ မတ္လ) - Photo by Major A.G.Newland
ျဗိတိသ်ွစစ္တပ္ Ngalzawl တြင္တပ္စြဲထားစဥ္ (၁၈၉၀ မတ္လ) – Photo by Major A.G.Newland
Lente ေျမအိုးမ်ား - Photo Credit- Sung Sung (Shalom)
Lente ေျမအိုးမ်ား – Photo Credit- Sung Sung (Shalom)
Lente ေျမအိုးမ်ား - Photo Credit- Biakbairock
Lente ေျမအိုးမ်ား – Photo Credit- Biakbairock

Post By: Salai Van Cung Lian (UK)
Source: www.chinworld.info
Share By: Zo Sangpy

No comments:

Post a Comment

ကျွန်တော်သည် ပညာရှင်တစ်ယောက် မဟုတ်ပါ ၊ ပညာသင်ယူနေသော လူတစ်ယောက် ဖြစ်သည်/

ပြောချင်တဲ့ စကားလေးတွေ ပြောနိုင်တယ်နော်

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥PUZONET မှ လှိုက်လဲစွာကြိုဆိုပါ၏ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ လူတို့အကြိုက် ဆယ်ခါလိုက်လည်း မလိုက်တစ်ခါရှိခဲ့ပါမူ ကြီးစွာရန်သူ စွဲမှတ်ယူ၏

I ❤ you , because I ❥ you don't hate me.