PUZONET သို့ ရောက်လာကြသူအပေါင်းကိုယ်စိတ်နှဖြာကျန်းမာရွှင်လန်းရှိကြ ပါစေ၊ ဤBlogကလေးပြုလုပ်ခြင်းသည်စာပေဗဟုသုတများ တိုးစေရန်ရည်ရွယ်၍ ပြုလုပ်ထားခြင်း ဖြစ်ပါသည်။

The perfect time to celebrate the love of God and family and to create memories that will last forever. Jesus is God's perfect, indescribable gift. The amazing thing is that not only are we able to receive this gift, but we are able to share it with others and every other day of the year.

တစ်ဦးသိတာနောက်တစ်ဦးကို မျှပေးတာ မင်္ဂလာရှိ၏

SA╬AI-Z❤ -SANGPY ®

ခ်င္းျပည္နယ္၊ ဖလမ္းၿမိဳ႕ ၏(၁၂၂) ႏွစ္ျပည့္ ေခတ္အဆက္ဆက္ေျခလွမ္းမ်ား – အပိုင္း (၂)


Falam 2014. Credit@ Ngun Siang Kim
Falam 2014. Credit@ Ngun Siang Kim
အပိုင္း (၁) မွအဆက္ ……

သာသနာေရး (သို႔) ဖလမ္းနယ္မွ ကနဦးယံုၾကည္သူမ်ား

ေတာေတာင္ေစာင့္နတ္ေတြကိုသာ ယံုၾကည္ကိုးကြယ္ခဲ့တဲ့ ခ်င္းေတာင္မွာ ပထမဆံုး သာသနာျပဳ ေရာက္ရွိလာတဲ့သူေတြကေတာ့ Rev. A.E Carson နဲ႔ဇနီး Laura H Carson တို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔ႏွင္႔အတူ အေမရိကန္ ႏွစ္ျခင္းသာသနာအဖြဲ႕ခ်ဴပ္ကေနေစလႊတ္ခဲ့တဲ့ ကရင္လူမ်ိဳး သာသနာျပဳဆရာေတြလည္း ေရာက္ရွိလာခဲ့ၿပီး သာသနာျပဳအမႈေဆာင္ခဲ့ၾကတယ္။
ခ်င္းျပည္နယ္အတြက္အေမွာင္ခြင္းၿပီး အလင္းေဆာင္လာၾကတဲ့သူေတြျဖစ္တယ္။ ေခတ္ေနာက္ က်လွတဲ့ ခ်င္းလူမ်ိဳးေတြၾကားမွာ အသက္စေတးၿပီး သာသနာျပဳခဲ့ၾကတယ္။ သူတို႔တေတြရဲ႕ေဟာေျပာသြန္သင္မႈနဲ႔ လံုဘမ္းရြာသား Pu Thang Sin ဟာ ေျပာင္းလဲခဲ့ၿပီး ဖလမ္းနယ္မွာ ပထမဆံုး ႏွစ္ျခင္း ခရစ္ယာန္ယံုၾကည္သူျဖစ္လာခဲ့တယ္။ Pu Thang Sin ရဲ႕ ေဟာေျပာ သြန္သင္မႈကေန Pu Cong Kham ဟာလည္း ယံုၾကည္သူအျဖစ္ အသက္တာေျပာင္းလဲခဲ့ၿပီး Pu Thang Sin ကို ၁၉၀၆ခုႏွစ္၊ စက္တင္ဘာ (၅) နဲ႔ Pu Cong Kham ကို ၁၉၀၇ မတ္လ (၃၁) မွာ သိကၡာေတာ္ရဆရာ Rev.A E Carson ကအသီးသီးႏွစ္ျခင္းေပခဲ့ၿပီး ပထမဆံုးခရစ္ယာန္ယံုၾကည္သူမ်ား ျဖစ္လာခဲ့တယ္။ ထိုအခ်ိန္က ခရစ္ယာန္ဘာသာကိုမလိုလား တဲ့ ေတာေစာင္နတ္ကူးကြယ္ သူေတြက နည္းမ်ိဳးစံုနဲ႔ ညႇင္းပန္းႏွိပ္စက္ခဲ့ၾကေပမယ့္ Pu Thang Sin ႏွင္႔ Pu Thang Sin တို႔ဟာ ညႇင္းပန္းႏွိပ္စက္မႈဒဏ္ေတြကို လည္စင္းခံခဲ့ၾကၿပီး သူတို႔ရဲ႕ယံုၾကည္မႈကို သက္ဆံုးတိုင္ ဆုပ္ကိုင္ခဲ့ၾကတယ္။
အေမရိကန္ ႏွစ္ျခင္းသာသနာအဖြဲ႕ႏွင္႔အတူ လိုက္ပါခဲ့တဲ့ ကရင္သာသနာျပဳဆရာေတြဟာ ခ်င္းေတာင္ကို ေရာက္ရွိလာၾကၿပီး ခ်င္းလူမ်ိဳးေတြၾကားမွာ သာသနာျပဳခဲ့ၾကတယ္။ ကရင္သာသနာျပဳဆရာ မ်ားရဲ႕ ေဟာေျပာသြန္သင္မႈအားျဖင့္ လံုဘမ္းရြာက Pu Thang Sin နဲ႔ ဘြာလ္ခြားရြာမွ Pu Cong Kham တို႔ဟာ ယံုၾကည္သူမ်ားအျဖစ္ ေျပာင္းလဲႏွစ္ျခင္းခံခဲ့ၾကပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္ကစၿပီး ဖလမ္းၿမိဳ႕နယ္မွာ ႏွစ္ျခင္းခရစ္ယာန္သာသနာဟာ ျပန္႔ပြားခဲ့ပါတယ္။ ၁၉၃၃ ခုႏွစ္မတိုင္ခင္ထိ ဖလမ္းၿမိဳ႕မွာ ႏွစ္ျခင္း(Baptist) ကလြဲၿပီး အျခားဂိုဏ္းေတြမရွိခဲ့ပါဘူး။
အသင္းသား(၁၀ဝ)ခန္႔ရွိတဲ့ ႏွစ္ျခင္းအသင္းေတာ္သားမ်ားဟာ ကရင္ သာသနာျပဳဆရာေတြနဲ႔ ဖလမ္းၿမိဳ႕က အစိုးရစာသင္ေက်ာင္း (ယခု အ.မ.က ၃) မွာ စုေဝးၿပီး အတူတကြဝတ္ျပဳ အစည္းေဝးေတြျပဳလုပ္ေလ့ရွိတယ္။ ယံုၾကည္ခ်က္ခိုင္မာၿပီး စည္းလံုးညီညြတ္မႈရွိတဲ့ ႏွစ္ျခင္းအသင္းသားမ်ား ဟာ တစ္ေန႔တစ္ျခား တိုးမ်ားလာခဲ့ရာကေန ယေန႔ျမိဳ႔ေဟာင္းရက္ကြက္ရွိ ဒိုဘီေခ်ာင္းအနီးမွာ ဘုရားေက်ာင္းတစ္ေဆာင္ကို (၁၉၃၃)ခုႏွစ္ မွာ စတင္ တည္ေဆာက္ခဲ့ပါတယ္။ အသင္းသားတိုးပြားလာသည္ႏွင္႔အမ်ွ ေနရာသစ္ရွာေဖြခဲ့ၾကရာ ယခုမက္သဒစ္အသင္းေတာ္တည္ရွိတဲ့ေနရာမွာလည္း ၁၉၅၈ ခုႏွစ္မွာ ေနာက္ တစ္ေဆာင္တည္ေဆာက္ခဲ့ၿပီး ေနာက္ ယေန႔ဖလမ္းၿမိဳ႕ရဲ႕ က်က္သေရေဆာင္ျဖစ္တဲ့ ဖလမ္းႏွစ္ျခင္းအသင္းေတာ္ဘုရားေက်ာင္းႀကီး (F.B.C) ကို ၁၉၈၃ ခုႏွစ္မွာ တည္ေဆာက္ခဲ့ပါတယ္။ ခ်င္းႏွစ္ျခင္းခရစ္ယာန္အဖြဲ႕ခ်ဳပ္(Chin Baptist Church) ယခင္(ZBC) ကို ၁၉၅၃ ခုႏွစ္တြင္ စတင္ဖြဲ႕စည္းခဲ့တယ္။
Roman Catholic ဂိုဏ္းဟာ ဖလမ္းၿမိဳ႕နယ္ လံုဘမ္းရြာမွာ ၁၉၁၀ ၀န္းက်င္တြက္ ပထမဆံုးေရာက္ရွိခဲ့ၿပီး ထိုမွတဆင့္ ဖလမ္းၿမိဳ႕နဲ႔ ေက်းလက္ေဒသေတြမွာ ပ်ံ႕ပြားခဲ့ၿပီး ယေန႔ဇန္ကာအို ေတာ္ငရွိ ဖလမ္းၿမိဳ႕R.C ဘုရားေက်ာင္းႀကီးကို (၁၉၇၉) ခုႏွစ္မွာ တည္ေဆာက္ခဲ့ၾကတယ္။ အျခားဂိုဏ္ခြဲမ်ားအေနနဲ႔ ပရက္စ္ဘိုင္ေတးယန္း (Presyterians) ဂိုဏ္းမွ (၁၉၅၇)မွာ သိကၡာေတာ္ရဆရာ Rev. Than Kap နဲ႔ ၁၉၅၉ မွာ Rev. Lal Thanga တို႔ဟာ ဖလမ္းၿမိဳ႕ကိုေရာက္ရွိလာၾကၿပီး အသင္းေတာ္ထူေတာင္ခဲ့ၾကတယ္။ ဘာသာတူညီေပမယ့္ ယံုၾကည္သက္ဝင္မႈပံုစံကြဲျပားတဲ့ ဂိုဏ္ခြဲငယ္ေတြ မ်ားျပားလာခဲ့ၿပီး အသင္းေတာ္မ်ားလည္း ေပၚေပါက္လာခဲ့ပါတယ္။ ဖလမ္းၿမိဳ႕မွာ ခရစ္ယာန္ဘာသာယံုၾကည္ သူမ်ားသာမက ဗုဒၶ၊ ဟိႏၵဴနဲ႔ မြတ္စလင္ဘာသာကိုးကြယ္သူေတြလည္း ယေန႔တိုင္ ရွိေနဆံပင္ျဖစ္သည္။

ပထမကမၻာစစ္ႏွင့္ဖလမ္း

ကမာၻစစ္ႀကီးအတြင္း ျပင္သစ္ႏိုင္ငံ တြင္ ျဗိတိသ်ွတို႔၏စစ္ကူ အလုပ္သမားအျဖစ္ သြားလိုေသာသူမ်ားကိုခ်င္းေတာင္တန္း ႏွင္႔ လူရွိုင္းေတာင္တန္း ၌ ရွာေဖြစုေဆာင္းခဲ့ၾကသည္။ ၁၉၁၇ခုႏွစ္တြင္ တီးတိန္ (ဇိုမီး) ဘက္မွ အလုပ္သမား ၁၁၀၅ဦး၊ လူရွိုဳင္းေတာင္းတန္းေဒသမွ ၂၁၀၀ ဦး တို႔ျပင္သစ္ႏိုင္ငံသို႔သြားေရာက္ခဲ့ၾကသည္။ ဖလမ္းေဒသမွလည္း လုမ္ဘမ္းတိုက္သူၾကီး ဦးလွဴရန္မွဳန္မွ သူအုပ္ခ်ဳပ္ေသာ ေဒသမွ အလုပ္သမား (၁၅၀) ဦးအား သူကိုယ္တိုင္ဦးေဆာင္ကာ ျပင္သစ္ႏိုင္ငံသို႔ ျဗိတိသ်ွတပ္မ်ားအား သြားေရာက္ကူညခဲ့ၾကသည္။ ထိုသို႔ အလုပ္သမားစုေစာင္းမွဳအား မလိုလားပဲ Thado-Kuki ႏွင္႔ Hakha ၁၉၁၇ ႏွစ္ကုန္ပိုင္းတြင္ စတင္ ဆန္႔က်င္ခဲ့ၾကသည္။ ဖလမ္းေဒသတြင္လည္း Sim မ်ိဳးႏြယ္စုမွ ခြန္လီ (Khuangli) ရြာသားတို႔သည္ Pu Sang Cung Nung မွေခါင္းေဆာင္ကာ ဖလမ္းကို ခ်ီတက္ျပီး ဇာမြာလ္(Zamual) ရြာမွာစခန္းခ်တပ္စြဲခဲ့ၾကတယ္။ Pu Sang Cung Nung ဦးေဆာင္လာတဲ့တပ္စုကို Zamual ရြာသားေတြကဖလမ္းစခန္းကိုမတိုက္သင့္ေၾကာင္း၊တကယ္လို႔ဖလမ္းစခန္းကိုအႏိုင္တိုက္ႏိုင္တယ္ဆိုရင္ေတာင္ကေလးေျမျပန္႔ဘက္မွာတပ္စြဲထားတဲ့ၿဗိတိသ်ွစစ္တပ္ကိုအႏိုင္ယူႏိုင္မည္မဟုတ္ေၾကာင္းနဲ႔လက္နက္အင္အားလူအင္အားမမွ်ေၾကာင္းေျပာဆိုေဖ်ာင္းျဖခဲ့ၾကေပမယ့္လက္မခံဘဲဆက္လက္ခ်ီတက္ခဲ့ၾကတယ္။ Khuangli တို႔ရဲ႕ပုန္ကန္ေတာ္လွန္မယ့္သတင္းကို အခိုင္အမာရရွိထားၿပီးျဖစ္တဲ့ ၿဗိတိသ်ွစစ္တပ္ေတြက ဖလမ္းၿမိဳ႕အဝင္က်င္မြာလ္(Cinmual) ေတာင္ေျခအေရာက္မွာ တပ္သား ၅၀ မွေစာင္႔ဆိုင္းခဲ့ၾကသည္ကို Khuangli တို႔ျမင္ေသာအခါ လက္နက္ခ်ခဲ့ၾကရသည္။ ၿဗိတိသ်ွအစိုးရ ကိုေတာ္လွန္ပုန္ကန္ခဲ့တဲ့ အျပစ္ဒဏ္ အေနနဲ႔ Khuangli ရြာသားတို႔ကို က်င္မြာလ္ေတာင္ပတ္လမ္းနဲ႔ က်င္မြာလ္ေဘာလံုးကြင္းေဆာက္လုပ္ဖို႔ ေစခိုင္းခဲ့ၿပီး လူအင္အားနဲ႔သံုးလလံုးလံုးေဖာက္လုပ္ခဲ့ၾကရသည္။
Chin Hills Battalion, Falam 1934
Chin Hills Battalion Parade, Falam circa-1934
ၿဗိတိသ် အစိုးရဟာ ခ်င္းျပည္နယ္ကို သိမ္းပိုက္ၿပီး မၾကာမီမွာ ခ်င္းေတာင္တပ္ရင္း (Chin Hills Battallion) ကို စတင္တည္ေထာင္ခဲ့ၿပီး ဖလမ္းကို စစ္႐ံုးခ်ဳပ္အျဖစ္ ၁၉၁၅ တြင္ Fort White မွ ေျပာင္ေရႊ့ခဲ့တယ္။ ၁၉၁၄ ခုႏွစ္တြင္ ၅၆ ဦးပါ၀င္ေသာ ခ်င္းေတာင္တပ္ရင္း (Chin Hills Battalion) သည္ အိႏိၵယတပ္ရင္းထဲတြင္ ပါ၀င္အမွုထမ္းရင္း ၄၂ ဦးမွာအသက္ေပးလွဴခဲ့ရသည္။ ၿဗိတိသ် စစ္တပ္မွာ ဝင္ေရာက္စစ္မႈထမ္းခဲ့တဲ့ ခ်င္းလူမ်ိဳးတပ္သားမ်ားစြာရွိခဲ့တယ္။ ခ်င္းလူမ်ိဳးေတြအတြက္ ၿဗိတိသ်စစ္တပ္ထဲစစ္မႈထမ္းျခင္းက ပညာသင္ၾကားႏိုင္ျခင္းနဲ႔ လစာအေထာက္ရႏိုင္တဲ့ အခြင့္လမ္းတစ္ရပ္လို ျဖစ္ခဲ့တယ္။ ရပ္ေဝးမွာစစ္မႈထမ္းၿပီး ေနရပ္ကိုျပန္လည္ေရာက္ရွိလာတဲ့ စစ္မႈထမ္းေတြအတြက္ မိမိႀကိဳက္ ႏွစ္သက္တဲ့ အပ်ိဳေလးေတြကို ေခါင္းေခါက္ေရြးခ်ယ္လို႔ရတဲ့အထိ အခြင့္ထူးပိုင္ဆိုင္တဲ့သူေတြျဖစ္ခဲ့တယ္။ ခ်င္းလူမ်ိဳး မ်ိဳးႏြယ္စုမ်ားအျပင္ ေဂၚရခါး၊ Gharwal နဲ႔ Kumaoms လူမ်ိဳးေတြျဖစ္ခဲ့တယ္။ အဲဒီေခတ္မွာ ခ်င္းလူမ်ိဳးေတြအတြက္ အမ်ားသံုး ဘံုစကားမရွိခဲ့ တဲ့အတြက္ ပါကစၥန္နဲ႔ အိႏၵိယႏိုင္ငံအခ်ိဳ႕ေတြမွာ သံုးတဲ့ (urdu) ဘာသာစကားဟာ တပ္ရင္းသံုး ဘာသာစကား ျဖစ္ခဲ့တယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ခ်င္းလူမ်ိဳးေတြၾကားမွာ ယေန႔တိုင္သံုးႏႈန္းေျပာဆိုၾကတဲ့ (Are!, Rizai, Sala!, Aalu, Pan) စတဲ့အသံုးႏႈန္းေတြဟာ တစ္ခ်ိန္က တပ္ရင္းသံုး ဘာသာစကားျဖစ္ခဲ့တဲ့ (Urdu) ဘာသာစကားကေန ဖလမ္းစကားအျဖစ္ ေျပာင္းလဲသံုးႏႈန္းၾကတဲ့ စကားလံုးေတြပဲျဖစ္ပါတယ္။

ျဗိတိသ်ွေခတ္ ပညာေရးႏွင့္စာသင္ေက်ာင္း

အေမရိကန္ႏိုင္ငံကေန ေစလႊတ္ခဲ့တဲ့ ကရင္ႏွစ္ၿခင္းသာသနာျပဳေတြဟာ ခ်င္းေတာင္ကို ေရာက္ရွိလာၾကၿပီး ၁၉၀ဝ ခုႏွစ္မွာ ကာဆင္တို႔ဦးေဆာင္ျပီး Hakha၊ ၁၉၀၂ မွာ ဆရာ ဖိုကုန္းဦးေဆာင္ျပီး တီးတိန္၊ ၁၉၀၄ ခုႏွစ္မွာ ဆရာေရႊဇံ ဦးေဆာင္ျပီး Khuasak နဲ႔ ၁၉၀၅ မွာ ဆရာဖိုကုန္သည္ တီးတိန္မွ ေျပာင္းေရႊံျပီး Tonzang မွာ စာသင္ေက်ာင္းေတြ ဖြင့္လွစ္ေပးခဲ့ၾကတယ္။ အဲဒီသာသနာျပဳေက်ာင္းေတြရဲ႕ ေကာင္းမြန္တဲ့ အက်ိဳးျပဳမႈကို ဗိုလ္ၾကြန္ဘိခ္ ကေတြ႕ သိျမင္္ခဲ့ၿပီး ဖလမ္းလူမ်ိဳးေတြ ကမၻာနဲ႔ရင္ေဘာင္တန္းႏိုင္ဖို႔ ပညာတတ္မ်ားစြာလိုအပ္ေၾကာင္း သံုးသပ္ခဲ့ၿပီး စာသင္ေက်ာင္းမ်ားေပၚေပါက္လာေရးကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ခဲ့တယ္။ ဗိုလ္ၾကြန္ဘိခ္ နဲ႔အတူ ဖလမ္းမ်ိဳးႏြယ္စုေတြနဲ႔ ျဗိတိသ်ွအာဏာပိုင္တို႔ စုေဝးခဲ့ၾကၿပီး အစည္းအေဝးတစ္ရပ္က်င္းပခဲ့တယ္။ အဲဒီအစည္းအေဝးမွာ အဂၤလိပ္ Political Officer ျဖစ္တဲ့ Mr.Carey လည္းတက္ေရာက္ခဲ့တယ္။ ထိုအစည္းအေဝးမွာ စာသင္ေက်ာင္းဖြင့္လွစ္ဖို႔ ေတာင္းခံခဲ့ၾကၿပီး သေဘာတူညီမႈကိုလည္းရရွိခဲ့တယ္။ ယခု (အ.မ.က-၃) ေက်ာင္းတည္ရွိတဲ့ေနရာမွာ ၁၉၀၆ ခုႏွစ္မွာ မူလတန္းေက်ာင္းစတင္ ဖြင့္လွစ္ခဲ့တယ္။ အဲဒီေက်ာင္းဟာ ၁၉၁၃ ခုႏွစ္၊ (၇)တန္းအထိ ရွိခဲ့ၿပီး ျမန္မာစာနဲ႔သင္ၾကားရတဲ့ေက်ာင္းျဖစ္ခဲ့တယ္။ ျဗိတိသ် ရဲမွဴး Captain J. E. D. Protheroမွလည္း လိုင္ဇိုသင္ရီုးညြန္တမ္းကို ၁၉၁၃ ခုႏွစ္တြင္စုစည္း ထုတ္ေ၀ခဲ့သည္။ ေနာက္ထပ္ အေမရိကန္ ႏွစ္ျခင္းခရစ္ယာန္ သာသနာျပဳေရာက္ရွိလာတံဲ့ Rev.J. H Cope သည္လည္း ခ်င္း (လိုင္ဇို) စာေပထြန္းကားေရးအတြက္ အဓိကအခန္းမွ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ခဲ့ပါတယ္။
Meeting chaired by Pu Con Bik with Mr.Carey and  Falam chiefs
Meeting chaired by Pu Con Bik in 1906 with Mr.Carey and Falam chiefs. They demanded the opening of school in Falam in this meeting.
၁၉၂၅ ခုႏွစ္မွစတင္ကာ သင္ရိုးညြန္တမ္းအား ခ်င္းစာ (လိုင္ဇို) စာျဖင္႔ စတင္သင္ၾကားခဲ့ၿပီး ျမန္မာစာ သင္ၾကားျခင္းကို ရပ္နားခဲ့တယ္။ ခ်င္းလူမ်ိဳးေတြအတြက္ ကိုယ္က်ိဳးစြန္႔သာသနာျပဳရင္း စာေပႏွင္႔ပညာေရးအတြက္ Rev.J.H.Cope ရဲ႕ ႀကိဳးပမ္းမႈအတြက္ ျဗိတိသ်ွအစိုးရက Kaiser – I. Hind (K.I.H) ဘြဲ႕ေပးအပ္ၿပီးဂုဏ္ျပဳခဲ့ပါတယ္။ ထိုအခ်ိန္တြင္မူ ခ်င္းစာနဲ႔ ေလးတန္းအထိ သင္ၾကားၿပီး ေနာက္ အဂၤလိပ္စာနဲ႔ ခ်င္းစာတြဲဖက္ၿပီး သင္ၾကားခဲ့ရေသာေၾကာင့္ Varnarcular ေက်ာင္းလို႔သတ္မွတ္ေခၚတြင္ခဲ့ၾကတယ္။ ျမန္မာစာလိုအပ္ခ်က္ကို နားလည္သေဘာေပါက္ခဲ့တဲ့ ဖလမ္းနယ္တိုက္သူၾကီးေတြက ျမန္မာစာျပန္လည္သင္ၾကားဖို႔ေတာင္းခံခဲ့ၾကၿပီး ၁၉၂၇ ခုႏွစ္မွာ ျမန္မာစာကို ျပန္လည္သင္ၾကား ခဲ့တယ္။
အဲဒီေခတ္မွာ (၇)တန္းအထိ ပညာသင္ခဲ့တဲ့ေက်ာင္းသူ/ေက်ာင္းသားေတြအတြက္ အစိုးရ အေထာက္ အပံ့နဲ႔ ဆက္လက္ပညာသင္ၾကားႏိုင္ျခင္းမရွိခဲ့တဲ့အတြက္ (၇)တန္းအထိဟာ ဆံုးခန္းတိုင္တဲ့ပညာေရး ျဖစ္ခဲ့တယ္။ အဲဒီ(၇)တန္းေအာင္ျမင္ၾကတဲ့သူေတြဟာ အစိုးရဝန္ထမ္း အလုပ္မရႏိုင္ခဲ့ရင္ ေတာင္ယာလုပ္ငန္း ကိုသာ ျပန္လည္လုပ္ကိုင္ခဲ့ရၿပီး ပညာတတ္ ေတာင္ယာသမားေတြ ျဖစ္ခဲ့ရတယ္။ အစိုးရက တစ္ႏွစ္မွာ (၂)ေယာက္ခန္႔ကိုပဲ ပညာသင္စရိတ္ေထာက္ပံ့ေပးခဲ့တယ္။ ဥပမာ-ပညာသင္စရိတ္ေထာက္ပံ့ေၾကးရရွိႏိုင္ဖို႔ Pu Kham Chin Khai ႏွင္႔ Pu Lal Bik တို႔ဟာ ၁၉၃၄ ပညာသင္ဆုအတြက္ ယွဥ္ၿပိဳင္ခဲ့ၾကၿပီး Pu Lal Bik ကရရွိခဲ့တယ္။
 ဖလမ္းျမိဳ႔  (၁၉၃၈-၄၂ အတြင္းရိုက္ကူးသည္။)
ဖလမ္းျမိဳ႔ (၁၉၃၈-၄၂ အတြင္းရိုက္ကူးသည္။)
ခုႏွစ္တန္းေအာင္ျပီး ေတာင္ယာလုပ္ကိုင္ၾကတဲ့ S.T Haugo ႏွင္႔ သူငယ္ခ်င္း(၂)ေယာက္တို႔ဟာ၁၉၃၅ ခုႏွစ္တြင္ အထက္တန္းေက်ာင္းဖြင့္လွစ္မယ္ဆိုတဲ့သတင္းအားရရွိသည္ႏွင္႔ ေဝးလံလွတဲ့ တီးတိန္နယ္ကေန ဖလမ္းအထိ ေျခက်င္ျဖင္႔ေရာက္လာၾကၿပီး အထက္တန္းေက်ာင္းတက္ေရာက္ႏိုင္ဖို႔ ႀကိဳးပမ္းခဲ့ၾကတယ္။ ဖလမ္းၿမိဳ႕နဲ႔နီးတဲ့ တာရႊန္းရြာေအာက္ရွိ Suangpi တံတား အေရာက္မွာ သူတို႔ၾကားသိခဲ့ရတဲ့သတင္းဟာ အမွန္မဟုတ္ေၾကာင္း သူတို႔သူငယ္ခ်င္း Zuk Cui ကေျပာျပခဲ့တယ္။ ဒါေပမယ့္ အားမေလ်ာ့၊ ေနာက္မလွည့္ပဲ ဖလမ္းကို အေရာက္သြားခဲ့တယ္။ ဖလမ္းကို ေရာက္ရွိၾကတဲ့အခါ Haugo ကျဗိတိသ်ွအာဏာပိုင္ Lt.Col Burne ကို ဝင္ေရာက္ေတြ႕ဆံုခဲ့ၿပီးအဂၤလိပ္လို “Good morning Siar, We came to attend High School” လို႔ ျပင္းျပတဲ့ဆႏၵနဲ႕ထုတ္ေဖာ္ႏႈတ္ဆက္ခဲ့တယ္။ အဲဒါကို နားလည္သေဘာေပါက္ေပးတဲ့ Lt.Col Burne ဟာ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးကို ေခၚယူေတြ႕ဆံုခဲ့ၿပီး အက်ိဳး အေၾကာင္းရွင္းျပခဲ့တယ္။ အထက္တန္းေက်ာင္းတက္ေရာက္လိုတဲ့ေက်ာင္းသားေတြကို ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးက ခ်က္ခ်င္းလက္ခံခဲ့ၿပီး ေနာက္တစ္ေန႔မွာဘဲ အတန္းစတင္သင္ၾကားေပးခဲ့တယ္။ အဲဒီ့ေနာက္မွာ ေက်ာင္းအုပ္ ဆရာႀကီးနဲ႔ Lt.Col Burne တို႔ဟာအတန္းသစ္အတြက္ လိုအပ္တဲ့အရာေတြကို ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္ၿပီး ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾက တယ္။ ဇြဲလံု႕လေကာင္းလွတဲ့ တီးတိန္ (ဇိုမီး) ေက်ာင္းသားသံုးဦးရဲ႕ေတာင္းခံခ်က္အတိုင္း (၁၉၃၅-၃၆)ပညာသင္ႏွစ္ မွာ အထက္တန္းေက်ာင္း (၈)တန္းစတင္ဖြင့္လွစ္ခဲ့တယ္။ (၁၉၃၆-၃၇)ပညာသင္ႏွစ္မွာ (၉)တန္းကိုလည္း ထပ္မံတိုးခ်ဲ႕ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ခ်င္းေတာင္မွာ ဒုတိယကမၻာစစ္ဆိုက္ေရာက္လာခဲ့တဲ့ အခ်ိန္မွာေတာ့ ေက်ာင္းေတြပိတ္ထားရၿပီး သင္ၾကားေရးအားလံုးရပ္နားခဲ့ရတယ္။

ဒုတိယကမၻာစစ္ႏွင့္ လြတ္လပ္ေရးေခတ္

ဒုတိယကမၻာစစ္ႀကီး စတင္ျဖစ္ပြားတဲ့အခ်ိန္မွာ ဖလမ္းၿမိဳ႕ဟာ အိမ္ေျခ(၂၀ဝ)ဝန္းက်င္ခန္႔ရွိခဲ့တယ္။ ခ်င္းျပည္နယ္မွာ ဖက္ဆစ္ဂ်ပန္တို႔ခ်ီတက္လာတဲ့အခ်ိန္မွာ ခ်င္းေတာင္တပ္ရင္းနဲ႔ ခ်င္းေလဗီ ေတြက ခုခံ တိုက္ခိုက္ခဲ့ၾကတယ္။ ျဗိတိသ်ွလက္ေအာက္ခံျဖစ္တဲ့ ဖလမ္းကို ဂ်ပန္ေတြက ၁၉၄၃ ႏို၀င္ဘာ (၁၁) မွာ ရယူ သိမ္းပိုက္ခဲ့ၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္ မၾကာပါဘူး ၁၉၄၄ ေအာက္တိုဘာ (၁၆) မွာ ျဗိတိသ်ွစစ္တပ္က ဂ်ပန္ေတြကို တိုက္ထုတ္ ၿပီး အဲဒီေန႔ ေန႔လည္(၁၂)နာရီမွာ ဖလမ္းထဲသို႔ ျဗိတိသ်ွစစ္တပ္ေတြ ျပန္လည္ဝင္ေရာက္ခဲ့ၾကတယ္။ ျဗိတိသ်ွစစ္တပ္ထဲတြင္ ဖလမ္းနယ္ေဒသအသီးသီးမွ စစ္သားမ်ားသည္လည္း ပါ၀င္အမွူထမ္းခဲ့ၾကသည္။
ဖလမ္းျမိဳ႔ - ျမိဳ႔ေဟာင္းရပ္ကြပ္ (၁၉၃၈-၄၂ အတြင္းရိုက္ကူးသည္။)
ဖလမ္းျမိဳ႔ – ျမိဳ႔ေဟာင္းရပ္ကြပ္ (၁၉၃၈-၄၂ အတြင္းရိုက္ကူးသည္။)
ဒုတိယကမၻာစစ္ႀကီး ၿပီးဆံုးတဲ့ေနာက္ ခ်င္းျပည္နယ္ကို ဗမာျပည္ႏွင္႔အတူ လြတ္လပ္ေရးရယူကာ ျပည္ေထာင္စုထဲမွာ ပါဝင္ဖို႔သေဘာတူညီ ခဲ့ၾကၿပီး လုမ္ဘန္းတိုက္သူၾကီး Pu Hlur Hmung (I.D.S.M, A.T.M, B.E.M) ကို ဖလမ္းကိုယ္စားလွယ္အျဖစ္ ၁၉၄၆ ႏွင္႔ ၁၉၄၇ ပင္လံုညီလာခံၾကီးသို႔ တက္ေရာက္ခဲ့တယ္။ ခ်င္းေတာင္ဟာ ျမန္မာျပည္နဲ႔အတူ လြတ္လပ္ေရးရရွိခဲ့ၿပီး ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ မူဝါဒရရွိတဲ့ ခ်င္းအထူးဝိေသသတိုင္းအျဖစ္ ရပ္တည္ခဲ့တယ္။ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံအေျခခံ ဥပေဒ အပုိဒ္ – ၅၊ ခ်င္း၀ိေသသတုိင္း အခန္း၊ ပုဒ္မ – ၁၉၆၊ ၁၉၇၊ ၁၉၈ တုိ႕ အရ ခ်င္းေရးရာေကာင္စီ၊ ခ်င္းေရးရာဌာနႏွင့္ ခ်င္းေရးရာ၀န္ၾကီးတုိ႕ ေပၚေပါက္လာခဲ့ပါသည္။ လြတ္လပ္ေရးရရွိၿပီးတဲ့ ေနာက္ပိုင္း ဖလမ္းဟာ တိုင္းျမိဳ႔ေတာ္ျဖစ္လာခဲ့သည္။

ခ်င္းအမ်ိဳးသားေန႔ေမြးဖြားရာဇာတိဖလမ္းျမိဳ႔

ခ်င္းျပည္သူမ်ားအတြင္း သက္ဦးဆံပိုင္စနစ္ေဟာင္း မလုိလားမႈမ်ား ပုိမုိျပင္းထန္လာရာ ခ်င္းေရးရာဌာနက ၁၉၄၈ ဇန္န၀ါရီ ၂၂ ရက္ေန႔တြင္ ၀န္ၾကီးအဖြဲ႕သုိ႕ ခ်င္းေတာင္စုံစမ္းေရးေကာ္မရွင္ဖြဲ႕ေပးရန္ တင္ျပခဲ့သျဖင့္ ၆ ေဖေဖာ္၀ါရီ ၁၉၄၈ တြင္ ထိုေကာ္မရွင္ ဖြဲ႕စည္းခဲ့ပါတယ္။ ထိုေကာ္မရွင္သည္ ၁၉၄၈ ေဖေဖာ္၀ါရီ ၁၂-၁၈ရက္ ရက္အထိ၊ စုံစမ္းေရးမ်ားျပဳလုပ္ခဲ့ၾကသည္။ ထို႔ေနာက္ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္၀ါရီလ ၂၀ ရက္ေန႔တြင္ ဖလမ္းၿမိဳ႕၌ က်င္းပေသာ လူထု ၅၀၀၀ ေက်ာ္တက္ေရာက္သည့္ အစည္း အေ၀းတြင္ ခ်င္း၀ိေသသတုိင္းအတြင္း ဒီမုိကေရစီစနစ္ႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္သည့္ စနစ္ကုိ က်င့္သုံးၿပီး စနစ္ေဟာင္းျဖစ္ေသာ တုိက္သူၾကီးမ်ားျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္သည့္ စနစ္ကုိဖ်က္သိမ္းရန္ တင္သြင္းသည္႔ အဆုိကုိ အတည္ျပဳဆုံးျဖတ္ခဲ့ၾကသည္။ ထို႔ေနာက္ ေဖေဖာ္၀ါရီ ၂၂ မွ ၂၆ ထိစည္းရံုးေရးလုပ္ငန္းမ်ား ထပ္မံေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကျပီး သက္ဦးဆံပိုင္စနစ္အား ျဖဳတ္ခ်ရန္၊ တိုက္သူၾကီးမ်ားအား မနစ္နာေစရန္ပင္စင္ေထာက္ပ့ံေၾကး မ်ားေပးရန္ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလ ၃၀ ရက္ေနံတြင္ ျမန္မာနိုင္ငံေတာ္ ၀န္ၾကီးမ်ားအဖြဲသို႔ တင္သြငး္ခဲ့ၾကသည္။ ဒီမုိကေရစီနည္းက် အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအတြက္ ခ်င္းေရးရာေကာင္စီက ၁၉၄၈ ခုႏွစ္ ခ်င္း၀ိေသသတုိင္း ( ဥပေဒမ်ား သက္ဆုိင္ျခင္း) အက္ဥပေဒကုိ ၁၂၊ ၁၀၊ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္တြင္ က်င္းပသည့္ တုိင္းျပဳျပည္ျပဳ လႊတ္ေတာ္ (ပါလီမန္) ညီလာခံက အက္ဥပေဒအျဖစ္ အတည္ျပဳဆုံးျဖတ္ခဲ့ပါသည္။ ဤ အက္ဥပေဒအရ ၁၈၉၆ ခုႏွစ္ ခ်င္းေတာင္မ်ား အက္ဥပေဒကုိ ဖ်က္သိမ္းလုိက္သည္။ ၁၉၄၈ ေဖေဖာ္၀ါရီ ၂၀ ဒီမုိကေရစီစနစ္ႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္သည့္ စနစ္ကုိ က်င့္သုံးၿပီး အေမြစနစ္ေဟာင္းျဖစ္ေသာ တုိက္သူၾကီးမ်ားျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္သည့္ စနစ္ကုိဖ်က္သိမ္းရန္ တင္သြင္းသည္႔ အဆိုသည္ ေမာ္ကြန္းတင္ေလာက္ေသာ အဆိုျဖစ္ရံုသာမက ခ်င္းအမ်ိဳးသား လူထုၾကီး တစ္ရပ္လံုး၏ ကံၾကမၼာကို ေျပာင္းလဲေစခဲ့ေသာ အဆိုျဖစ္သည္႔တြက္ ထိုအဆိုကို တင္သြင္းေထာက္ခံသည္႔ ရက္ကို ခ်င္းအမ်ိဳးသားေန႔အျဖစ္ သတ္မွတ္ရန္ ေအာက္တိုဘာလ (၉) ရက္ေန႔တြင္ က်င္းပေသာ ခ်င္းေရးရာေကာင္စီ အစည္းအေ၀းတြင္ အမ်ားသေဘာတူ ဆံုးျဖတ္ခဲ့ၾကသည္။ ဤကဲ့သို႔ ခ်င္းတမ်ိဳးသားလံုးအတြက္ အေရးၾကီးလွေသာ အေၾကာင္းအရပ္ကို ဖလမ္းျမိဳ႕မွာ ပဲအစျပဳေမြးဖြားေပးခဲ့ပါတယ္။

No comments:

Post a Comment

ကျွန်တော်သည် ပညာရှင်တစ်ယောက် မဟုတ်ပါ ၊ ပညာသင်ယူနေသော လူတစ်ယောက် ဖြစ်သည်/

ပြောချင်တဲ့ စကားလေးတွေ ပြောနိုင်တယ်နော်

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥PUZONET မှ လှိုက်လဲစွာကြိုဆိုပါ၏ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ လူတို့အကြိုက် ဆယ်ခါလိုက်လည်း မလိုက်တစ်ခါရှိခဲ့ပါမူ ကြီးစွာရန်သူ စွဲမှတ်ယူ၏

I ❤ you , because I ❥ you don't hate me.